19N15
39W42
Det stora äventyret är förvånansvärt oglamoröst.
Jag vaknar och går upp till frukosten, äter, borstar tänderna.
Sitter vakt i styrhuset. Äter lunch. Städar om det är städdag.
Lagar mat om det är byssa-dag. Lägger patiens. Diskar. Tittar på
vågorna, flygfiskarna, stjärnorna. Stjäl godis i akterförrådet.
Läser gamla veckotidningar på norska. Skriver lite i loggboken.
Undrar om det inte är dags att gå och lägga sig. Sätter
igång fläkten. Sover. Vaknar och går upp till frukosten,
äter, borstar tänderna...
Vi är på väg med lastbåt över Atlanten. Vi har
passerat oljeriggar på Nordsjön, glimmande i natten som upplysta
sagoslott. Vi har gått i den täta trafiken i Engelska kanalen
med stora fartyg tätt inpå oss om styrbord och babord. Alla gick
fortare än vi med våra modesta 8 knop.
Vi har guppat omkring i Biscayabukten och försökt hålla tallrikar
och fat på bordet. Vi har anlöpt Teceira, en ö i Azorerna,
och sett valar, delfiner och havssköldpaddor på vägen. Nu
är vi halvvägs till Venezuela.
Longituder och latituder smyger sig förbi oss och havet är stort
och djupt och fullt med varelser och hemvister som vi inte har en aning om.
Horisonten är obruten dag efter dag. Stjärnorna är otaliga,
klumpar ihop sig i hopar och högar och vintergator. Fullmånen kastar
långa skuggor på däck. Egentligen är hela situationen
så fantastisk att den inte går att ta till sig riktigt. Så
jag undrar om det inte är dags att gå och lägga sig nu. Det
kan bli en lång, hård dag i morgon också, i skuggan, i
värmen - med ännu en frukost på väg till Söderhavet.
22N55
33W40
Flygfiskarna kommer svischande över vågorna med ett febrilt
virrrrr och skvätter iväg över havet. Ibland är det bara
en, ibland kommer hela flockar farande med sina kolibrivingar utspärrade
över vattenytan.
Två stackare förirrade sig upp på däck och upptäcktes
en morgon av kapten. Stela och med uppspärrade munnar låg de på
lit de parade hela dagen. Det fanns inte en man ombord som kunde avstå
från att ta dem och köra flygplan - vrrroom voosch. Med ett generat
leende. Boys got to be boys.
Flygfiskar ser ut som strömmingar i färg och storlek, men med stora,
runda, svarta ögon och ett par elegant ribbade vingar som de flyger
oväntat långt med. Om det inte kommer en våg i vägen
förstås. Då försvinner de för en bråkdel
av en sekund och studsar sen vidare åt ett annat håll, virrrrrrrrrrrr.
Det har kommit fler och fler för varje dag vi går söderut.
Första dagen vi såg dem var det lika märkvärdigt som
att se en val blåsa ut på några sjömils håll.
Fotografen ombord klagade bittert på att han inte hade fått se
dem heller. Flygfän.
Jag antar att flygandet är en förfinad form av flyktstrategi när
det kommer större, hungrigare, fiskar i havet. Eller så är
det bara skönt med luft under vingarna. Kanske kan de själva landa
rakt i maten efter en flygtur.
Men de borde öva på själva landningen. Det är en skam
att de, efter en elegant flygning - gärna med några fräcka
glidningar i kurva, kraschlandar på mage och försvinner i ett
plums. Allt annat än graciöst. Magplasket har fått ett nytt
ansikte.
21N45
34W22
Livet tar sina egna vägar i byssan på en rullande skorv.
Härom dagen begick tekannan harakiri och slog ihjäl sig i vasken.
Glas lever farligt. Till och med stekspaden fick sig en släng av sleven
och gick helt sonika av.
-Den bästa stekspaden, sa stewardessen med en farlig glimt i ögat.
-Dog på sin post, sa jag allvarligt.
Kapten tittar oroligt i soppåsen varje gång han går förbi
för att se vad som kostat pengar den här dagen.
Men vi lär oss. Vi hittar nya, fiffiga lösningar på problemet
med överdriven sjögång. Ett gott råd - cykelstroppar.
De kan användas till att hålla kastruller på plats, hålla
skåpdörrar öppna så att de inte står och slår
en i huvudet hela tiden när man försöker ställa in porslinet,
och är överhuvudtaget bra att surra saker med. Däremot hjälper
den inte när man ska fylla och tömma diskmaskinen. Den har å
andra sidan en tendens att tömma sig själv. På durken.
Men den verkliga räddaren i nöden heter slingerduk. Slingerduk består
av små gröna gummikuddar, cirka 2 mm i diameter, hopsvetsade till
en löpande yta. Med en slingerduk håller man det mesta på
plats. Vi har med vördnad sett ett dukat bord svaja 45 grader med middagsdukningen
helt intakt. I början hade vi den på några få strategiska
punkter. Numera draperar sig slingerduk över alla plana ytor, diskbänken
inkluderad. Vi vet inte hur vi skulle klara oss utan den. Slingerduken. För
slingriga skorvar. Så är det när man är på utflykt
på världshaven.
21N10
34W55
Livet som svenska ombord på ett fd norskt fartyg med en i
stort sett norsk, och manlig, besättning kan ha sina sidor. Svenskvitsarna
susar genom luften.
Ska de säga, tänker jag surt. Landet som flödar av regler och
avgifter. Hur kan en norrman göra sig lustig över någonting
svenskt och samtidigt betala kolsyreavgift? Skälla på Sverige och
samtidigt betala löjliga matpriser, dubbelt så mycket för
bilarna och pilsnern och cigarretterna? (Vad norska regeringen tar in på
tobak och alkohol törs inte en syndig människa tänka på.)
-Sverige är storebror, tröstar han mig pedagogiskt när jag
står i byssan och kokar av ilska. Vi har lillebrors-komplex. Så
har det alltid varit.
Jaha, tänker jag. Det är så det är. Det är som
med Stockholm och Göteborg. Vi retar livet ur oss på de dryga
Stockholmarna. De förstår ingenting för de tänker sällan
på att det finns ett Sverige utanför tullarna. Kommer de på
det så tycker de bara att det är lite gulligt. Göteborgarna
pratar så mysigt.
Norrmännen har det likadant. De ser på svensk teve och vet vad
som händer i allsvenskan och snusar Generalen. Vi får texta minsta
lilla inslag på norska i rutan, och vilken dagstidning med självaktning
bevakar Vikings kamp för silvret, trots att de har en svensk tränare?
Men jag är långsint och svensk och ser att hämnden kommer.
Förråden sinar. Karbonaderna sjunger på sista versen. Fiskkakorna
gick åt på Azorerna. På Rarotonga får ni ingen brunost,
pilutta er.
16N25
45W39
Sova ombord är en sak för sig. Det är varmt. Det
bullrar. Motorn som stånkar och går dygnet runt genererar stora
kvantiteter värme som hade varit bra att ha på Barents hav men
som här nere, på väg till ekvatorn, känns ganska överflödig.
I början hjälpte fläktarna. Alla installerade sina fläktar
hurtigt och raskt när temperaturen började ligga stadigt över
tjugo. Frusna nordmän svettas ymnigt.
Men det var bara början. Kvicksilvret kröp stadigt uppåt.
Tjugofem, tjugosex, tjugosju. Idag är det lite över trettio grader,
disigt och med en lätt, varm bris. Det var det igår också,
och i förrgår.
Nu hjälper inte viftandet från fläkten längre. Den sopar
bara runt varm luft och får kabinen att kännas som ett gammaldags
torkrum.
Fotografen släpade desperat ut madrassen på däck och försökte
hitta Morfeus rike. Bara för att upptäcka att det är fuktigt.
Runt 85 procent. Och obekvämt. Andre maskinisten sover konstant, överallt,
dygnet runt, draperad på vad som finns av soffor, bänkar och underlag.
Det är lite störande. Men säkert en fungerande taktik.
Mot bullret hjälper inte mycket. En extra kudde över örat dämpar
en del. Å andra sidan verkar man vänja sig vid det också.
Som kompensation för eventuell sömnbrist har vi tidszonerna. Titt
som tätt ska klockan flyttas tillbaka en timme och så får
vi en timme extra att dröna på nästa morgon. Det är mycket
uppskattat. Känns tryggt på något sätt. Det jag förlorar
i kvalitet får jag i alla fall tillbaka i kvantitet.
12N52
68W55
Vi har lämnat Isla de Margarita utanför Venezuelas kust
och stannat till på en liten obebodd ögrupp - Islas de las Aves. Det
är en i raden av flera ö-grupper som kantar kusten. Hit kommer invigda
och dyker bland korallreven.
Flera av öarna är bara bränningar i vattenytan. Skimrande i
solen, med kritvita kantband av fin korallsand, ligger de som grynnor i det
turkosgröna vattnet. Andra är större och gömmer sina
invånare i laguner och tät vegetation.Vi smög oss in med
dingen i ett av mangroveträsken. De häckande sjöfåglarna
tittade förvånat på oss. Jag tyckte de vände sig till
grannarna och sa förtrytsamt "Och det här som brukade vara ett
anständigt ställe". Vita duntussar till ungar flaxade irriterat
på vingarna och undrade var maten höll hus. Puttrandet av utombordsmotorn
blandade sig med okända läten, knirpanden och tjattranden. Till
slut kom en loj attack på inkränktarna. Fotografen fick en vitprickig
rygg. Men det blev inte mycket mer av det. Värmen och friden tog överhanden.
Men nu är det slut på sötebrödsdagarna, Robinson- och
Fredags-liv. Nu är det sjömansvardag igen. Ett ben till Panama på
cirka fyra dygn. Vi har en slör som gör livet slingrigt för
oss och jag kan inte få den ur huvudet. Jag nynnar den till disken
medan porslinet rasslar och stormkrokarna klapprar.
"Måste vägen till Curacao gynga så? Ursäkta kapten att
jag sjynga så....Till Curacååå, låta gyngan
gååå..." För det gör den. Vägen till Curacao
gyngar. Jag undrar om Povel visste det när han skrev den. Eller om orden
bara kändes bra i rytmen liksom.
08N56
79W29
Vi har passerat Panama-kanalen. Efter många veckors grubblerier
och funderingar på hur länge vi skulle behöva ligga ankrade,
skräckhistorier om byråkrati, papper och gatuvåld, kom vi
till Christobal, fick ombord den jovialiske lotsen, gick in i första
slussen, Gatun locks, på utsatt tid så vi knappt hann rigga kamerorna
och sen var vi på väg. Rationellt och elegant.
Efter de fyra första slussarna föll mörkret och vi stävade
ut i den stora insjön, Gatun lake. Naturen är fantastisk till och
med i slussområdena. Otaliga trädsorter samsas på strandkanterna.
Det låter djungel, precis som på teve. Det luktar träd och
skog och mylla. Och sötvatten. Jag parkerade mig på norska ambassaden,
en gammal läderfåtölj på övre däck som norrmännen
tror att de har ensamrätt till bara för att de tejpat upp en norsk
flagga där, och satt uppe tills vi gått igenom hela kanalen. Vi
drogs av rostfria tåg backe upp och backe ner, tittade på små
byar och övergivna kajer, och lyssnade ett tag på ett lokalt band
som spelade i en barrack vid Pedro Miguel-slussen, strax innan Miraflores-sjön.
Det är ett imponerande bygge. Redan 1534 funderade spanjorerna på
möjligheten att bygga en kanal här. Fransmännen började
1880 men fick ge upp efter tjugo år.1903 tog amerikanarna över
och 1913 stod den klar.
Sex timmar efter att vi gick in i den första slussen spottade kanalen
ut oss i Panama-bukten. Gatubelysningen i Balboa försvann bakom oss.
Där ute är det andra stora havet. Och för första gången
kände jag mig mycket långt hemifrån.
00S00
93W41
Det här var bättre än nyårsafton var vi rörande
överens om. En del av oss hävdade till och med att det var bättre
än millenniet. Jag menar, hur många passerar ekvatorn varje dag
på väg från Egersund till Avatiu? Plötsligt kände
vi oss inte som ett loppätet manskap utan som en exklusiv skara äventyrare
på väg någonstans. Kamerorna klickade och videofilmerna rullade
och styrman tutade högtidligt i mistluren. GPS:en och radarn gick långsamt
över från 00N00 till 00S00 och vi var över ekvatorn.
Ja ja, säger garvade sjömän. Så rart att de uppskattade
det. Men det här var en alldeles märkvärdig dag på många
sätt. Vi passerade ekvatorn en gråmulen dag. Termometern hade
pressat sig upp till hela 18 grader. Havsvattnet låg runt 19 grader.
Efter det fuktiga, heta bandaget som Karibien och Panama lindat in oss i
är detta polartemperaturer. En kall svensk sommardag, på ekvatorn.
När vi funderat på det ett tag dök lösningen upp. Fimbulvinter.
Istiden är på väg, och nu är det Stilla havet som får
ta smällen och inte stackars Skandinavien. En bok som cirkulerat ombord
är Erlend Loes "L" om ett gäng gutter som drar iväg på
en expedition till Cook Islands. De ska bevisa att Polynesien befolkades
av indianer som kom på långfärdsskridskor över Stilla
havet under den förra istiden. Problemet är bara att det inte verkar
ha varit någon istid här nere förut. Vi har kommit gåtans
lösning på spåren. Det blir istid här också.
Om några dygn kommer vi, med den här takten på temperatursänkning,
att vara ner på O och efter det är det bara en tidsfråga
innan det fryser till ordentligt. Men innan dess ska vi döpas efter
Neptunii alla regler, så nu gäller det att klä sig varmt.
08S55
140W05
Efter tre veckors gång från Panama var mängden
färskvatten i tanken nere på alarmerande nivåer. Kapten
började se riktigt glad ut.
-Med så här lite vatten så måste vi nog angöra
Nuku Hiva i Marquesas-gruppen, sa han. Det är emot alla regler för
man ska klarera in på Tahiti först men det här börjar
verka nödsituation, eller hur? Vi nickade instämmande.
Kapten hade berättat så mycket om Marquesas, om människorna
- deras stolthet och generositet och motstånd mot fransk byråkrati
och politiska idiotier från centralmakten i Papetee, att vi kände
en spontan samhörighet med dem.
Kapten hade rätt. De var precis så vänliga. Skjutsade oss
fram och tillbaka i lilla huvudstaden Taiohae, en centralort med 1200 innevånare.
Bjöd på vad de hade. När de skruvade på färskvattenkranen
för att ge oss av sina egna sinande förråd - torkan hade
varat i sju månader - så kom ett ordentligt regnväder in
över bergskammen. Det var ett välsignat skvalande. Inte ville de
ta betalt heller. Som tack lämnade vi över mahi-mahi - guldmakrill
- och då blev de nästan rörda till tårar.
-Vi får inte mahi-mahi längre, sa en av dem. Japanerna kommer med
flytande fabriker och lägger milsvida nät. Tömmer havet.
Som tur är har de någonting som inte japanerna kan ta med nät
- noni. Ett extrakt på vildäpplen som visat sig verksamt mot cancer.
Nu ska de få igång produktionen, kompensera den försvunna
mahi-mahin och få fart på den lokala ekonomin. Hoppas bara att
de klarar av att hålla byråkraterna i Papetee och Paris på
stången också.
15S15
147W00
Sen vi gick från Egersund i slutet av augusti har jag lärt
mig mycket om vårt broderland i väst Jag visste till exempel
inte att norrmän är så bra på allting. Stewardessen
Grete - som hellre räknar sig som rarotongier än Oslo-jente - har
morrat och fräst över norrmän som tror de är jordens salt.
Svenskarna är världens samvete, men norrmän är tydligen
de som fixar allt annat här i världen.
-Hade jag ingen aning om, sa jag omtumlad.
-Så är det förstår du, sa Grete och dängde skurtrasan
i diskbänken. Världsbäst på allt.
Därför har vi en epokgörande innovation på det här
lastfartyget. Segel. Hundra kvadratmeter grön presenning på en
bom ihopsvetsad av två telefonstolpar. Världens bästa segel,
men kanske inte världens bästa bom för den knäckte sig
inom loppet av tjugofyra timmars användning. Den stagades upp med en
mitella av järn och tamp.
Sen var det en svår natt med mycket vind. Då slet sig ett av
skoten. Fotografen höll på att sopa sig själv i sjön
när han sprang runt på lastrumsluckan och skulle bärga hundra
kvadratmeter fladdrande segel på egen hand.
Men trots dessa missöden är seglet uppskattat. Det ger i bästa
fall en knop extra i fart och eftersom skorven knappt gör åtta
knop så är allt utöver det välkommet.
-Vi har gjort bra fart i det senaste, sa förste maskinisten John i morse.
Nio knop ett tag, men så gick det ner till syv.
-Vi märkte inte att vinden vänt, sa han efter ett tag när vi
undrade. Vi seglade baklänges. Nu är det nere.
-Norsk segling, sa jag med vördnad. Alltid lär man sig någonting
nytt.
11 Ö 58
57 N 43
Till slut kom vi fram till Rarotonga. Jämfört med franska Polynesien,
Marquesas och Tahiti, var det lite av ett antiklimax. Från fransk-maorisk
elegans till brittisk koloni. Det första vi såg i hamnen Avatiu
var fried chicken-macken. Sen dominerade fish and chips menyn på Blue
Note i huvudstaden Avarua. Men bristen på elegans och finess hade väl
varit en bagatell i sammanhanget om vi inte hade blivit helt depraverade
på vägen. Vi råkade göra ett strandhugg på Maria
Island.
Maria låg som en skimrande pärla i havet som var så otroligt
blått. Ju närmare revet vi kom desto blåare blev det. Från
marin till ultramarin, akvamarin, kornblått, turkos. Tom, vår
styrman, rattade utombordaren och styrde in mot revet som saknade naturliga
kryphål för en båt. Så vi tog oss över som man
gör där nere på atollerna - surfade på en stor våg
över de taggiga bränningarna. Det är ingen ofarliga manöver.
Tom har själv haft en vän som klövs på mitten när
hans dinge slog runt på revet. Men jag satt i fören, hänförd,
och hade det varit min sista stund i livet så hade det ändå
varit den bästa.
Inne i lagunen ankrade vi upp och vadade in mot stranden. Vi möttes
av några nyfikna småhajar, och kryssade mellan stora musslor
och sjögurkor. Fiskar pilade iväg störda av dessa klumpiga
fötter. På stranden låg sanden bländande korallvit
och vi strövade sakta runt, i och ur vattnet.
Maria är en helt obebodd ögrupp, upptäckt för inte så
många dekader sen. Här fanns bara sporadiska spår av mänsklig
aktivitet i form av uppspolade artefakter. Några bojar, en taiwanesisk
medicinflaska i glas, några snörstumpar.
Solen stekte, tiden stod stilla. Tom hämtade ner kokosnötter och
Karsten, andra maskinisten, fick korn på en kokosnötskrabba. Den
blå giganten fångades in och blev en sen lunch ombord.
Så vad gör man sen? Efter paradiset? När alla sjömil
är tillryggalagda och båten ligger vid kaj? När till och
med gasten har gett sig av. Vi kände oss som råttor när Anticimex
varit på besök. Hemlösa. Så vi åkte på
en rundtur. Tom visade öns sevärdheter för oss. Platsen där
de modigaste männen satte sig i sina kanoter och stack i väg över
havet för att erövra nytt territorium. De hamnade så småningom
på Nya Zeeland där de med stor framgång manövrerade
ut ursprungsbefolkningen. Etnisk rensning heter det numera. Vi såg
också den heliga mötesplatsen där alla familjerna på
ön samlades för offer och rådslag. "Gå inte in där
om du inte tillhör en familj" stod det på en stor skylt. "Jag
känner att jag har gudarnas tillstånd" sa snickaren naivt och
travade in. Så klart han blev sjuk. Ordentligt också. Tangaroa
som är den lokala pampen på Rarotongas Olympen är en hetsig
gud.
Men sen upptäckte vi dansen och trummorna, de ljuvliga parfymerna, Moori
Beach och fick tag på ett rum på Malcolms Central Motel, strax
efter posten, på vänster sida. Och då var det dags att ta
flyget hem.
Någonstans över Hawaii körde de filmen The Perfect Storm.
Jag fick så´n hemlängtan till havet att jag började
gråta. Som tur var hade jag fått med mig en halsinfektion från
Tahiti som jag kunde sysselsätta mig med resten av resan. Hostan höll
hela planet vaket. Men går jag oförhappandes i närheten av
Göta älv och ser en gammal skorv från Monrovia eller Panama
så kommer det över mig igen. Havet är stort. Någonstans
därute tappade jag mitt hjärta överbord.
Astas arkiv
copyright
hamnqvist
|