Måndag den 19 mars 2001
Kamp om kontrollen
-Vad ser du på, sa fanskapet och klättrade ut ur snusskåpet.
-Skräckfilm, sa Asta och sneglade mellan fingrarna.
-Den ser inte så farlig ut, sa fanskapet. Nu kommer det en kille
med yxa. Är det mördaren?
-Är han ljus eller mörk?
-Mörk.
-Det är mördaren.
-Och nu jagar han en blond kvinna, rapporterade han. Vem är det?
-Flickvännen, sa Asta. Hon kom på honom när han slaktade
sitt förra offer.
-Hur vet du det?
-Jag läste textremsan.
-Kan vi inte ha lite ljud på? sa fanskapet.
-Helst inte, sa Asta.
-Ljudet gör halva filmen, sa fanskapet.
-De lägger in subliminala signaler som sätter sig i det undermedvetna.
Man är helt hjälplös. Det finns bara ett sätt att freda
sig och det är att stänga av.
-Du är löjlig, sa fanskapet och försökte komma
åt fjärrkontrollen. Det är amerikansk film. Det kan bara
gå på ett sätt.
-Man kan aldrig vara säker, sa Asta.
-Hollywood-filmer är pålitliga, sa fanskapet och drog omärkligt
till sig fjärrkontrollen. På rutan kom yxmördaren framstörtande
ur en garderob och fanskapet hittade rätt knapp. Ljudet från
en hel studioorkester med avancerad mordfrenesi på repertoaren uppfyllde
rummet. Asta skrek och intog biosalongställningen. Tummarna i öronen
och fingrarna som pressade ihop ögonlocken.
-Du kan titta nu, skrek fanskapet efter ett tag och petade henne i
sidan. Det är över. Nu ska de pussas.
-Usch så pinsamt, sa Asta och tittade i taket.
-Har du sett sju procent av den här filmen är det rekord,
sa fanskapet torrt.
-Du behöver inte häckla mig, sa Asta stött. Jag är
en känslig själ. Och bara för att den känsligheten
har eskalerat så har jag också rätt att få finnas
till.
-Jams, muttrade fanskapet.
-Det är Hannibals fel, sa Asta. Jag fick en överdos i "När
lammen tystnar". Efter den där upplösningen med pannlampan. Jag
klarar inte spänning efter det.
-Men varför bryr du dig om att titta då, undrade fanskapet.
-Jag måste ju veta hur det slutar, sa Asta.
-Giv mig styrka, sa fanskapet.
-Du kan få en alvedon, sa Asta. Det är det starkaste jag
har hemma.
Arkiv
copyright hamnqvist |